fredag 8 januari 2010

Hemarbete

Idag har jag varit duktig. Jag har nämligen börjat ett stort iordningställande av våra garderobproblem. Idag har jag gjort plats i garderoben i vårt sovrum och flyttat upp alla lakan dit. Numera kan man också komma in i den garderoben utan att flytta 3 påsar med barnkläder...
Sedan har jag organiserat om i garderoberna i skräprummet aka gästrum aka arbetsrum aka bibliotek osv. Där har Pappan numera en garderob med sina jobb/vardagskläder och jag har en. Nästa gång skall jag organisera om i det lilla inomhusförrådet vi har.

Sedan har jag och Alma rensat ut julgranen. Igår sjöng vi de sista julsångerna och idag tog vi julgranen. Tomtar och prydnader rök redan i måndags. Nu har vi bara adventsstjärnor kvar. Åh, vad jag kommer sakna dem. Jag saknar julsångerna redan men jag sa till Alma att vi kan lyssna på dem om ett tag igen. Hon är rätt duktig på att komma ihåg sångtexter. Så när jag sjunger en sång, oftast kan jag inte texten helt korrekt utan hittar på lite härsom, och då lär hon sig fel. Stackars barn.

Jag dammsög hela huset. Under soffan hittade jag: 5 duploklossar, två bilar, två böcker, ett par sockar, ett par tofflor, 3 hårband, 5 plastdjur av olika slag samt ett leksaksverktyg. Dessa saker verkade vara barnens käraste för det blev genast bråk om dem när de fick syn på dem.

Innan man kan dammsuga på övervåningen måste den saneras. Jag bad Alma om hjälp och hör och häpna hon plockade faktiskt upp en hel låda med saker från sitt golv. Fast det var ju minst två lådor kvar. För när man har 3 barn som häller ut lådinnehåll HELA tiden utan att plocka upp efter sig så blir det många små saker överallt. Iaf jag plockade upp alla saker och dammsög. 2 sekunder senare häller Anton först ut en låda i sitt rum, sen en box med klossar i Almas rum, för att slutligen plocka ut en back med gosedjur. Japp, då var det igång igen!

Mellan dammsugningen så städade jag köket. Jag hann även med en tvättomgång.

Skojboj vilken rolig dag ;-)

Kvällen var en story för sig själv. Anton och Edvin låg och skrattgurglade till kl 21, Anton blev sist kvar och somnade väl utmattad i sin tomma säng. Han hade slängt ut kudde, täcke, gosenallen, gosehunden, snuttefilten samt två av sina nappar. Det blir nog neddragning på middagsluren för den gossen.

Inga kommentarer: