torsdag 7 januari 2010

Dagens böcker

Jag har en rad i min bokylla med böcker som jag ej läst. Jag antar att jag får börja med dem. Så jag läste två(inte idag då men jag kan skriva om dem nu):

Flyga Drake - Khaled Hosseini.
Den handlar om en afgansk man. Man får följa hans liv. I bra och dåliga tider. Denna boken skulle också kunna vara sann. Och det är förjävligt. Inte en speciellt glad bok utan man får se en helt annan värld. En annan religion och en helt annan livssyn. Han har skrivit Tusen strålande solar som jag också har läst. De är intressanta böcker. Men hemska.

Otrogen på öppen gata - Belinda Olsson. Den var ju mer rolig i stunder. En nybliven karriärsmamma. Hennes nya liv med bebis. Lite igenkännande det där med småbarn och olika föräldrar. Men långt ifrån bra så att man skrattade boken ut. Jag är lite för lyckligt rakt igenom just nu och det var inte denna boken, utan den var rätt taskig faktiskt.

Jag tycker om att läsa men nackdelen är att jag alltid måste veta hur det går så jag har svårt för att sluta. Är verkligen en sträckläsare. Efter boken är slut har jag alltid 1000 frågor. Då är det jobbigt med hemska böcker för då tragglar jag det hemska om och om igen. Tills jag har tänkt klart eller börjat med nåt annat.

Förresten: Vad gör man av böcker man inte vill/behöver ha kvar? Jag vill inte slänga en bok, för det är ju synd men var gör jag av dem? Några tips?

1 kommentar:

Unknown sa...

Min kollega brukar lämna in gamla böcker på stadsmissionen! En god gärning