torsdag 22 januari 2009

Shopping på stan

Igår när jag mådde så kasst bestämde jag mig för att om jag mådde bättre idag så skulle jag åka in till stan. Vilket jag gjorde, så jag, Anton och Edvin har varit på stan idag och shoppat på poprea. Hittade många fina saker. Köpte två overaller för nästa säsong. Kändes jättebra först men nu börjar jag ändra mig. Det är ju görlång tid kvar till dess och sen har jag Almas fina chockrosa reimaoverall i färskt minne. Den köptes också i förtid och användes 2 gånger...

Jag har diskuterat lite om tvillingar och dess klädsel. Vissa klär sina barn helt olika, vissa helt lika andra lika men kanske olika färger. Alla tänker olika. Det är två individer, det är så sött om de är lika klädda, det är praktiskt, det skall synas att de är tvillingar etc etc.

Vi kör mest lika men olika färger stilen. Fast även om det finns två liknade så är det inte säkert att de har på sig det samtidigt. Det är mest vid speciellt tillfällen som man kanske tycker det är kul om de är exakt lika eller mycket lika. Man får ju passa på när de är små också, snart kommer de ju välja kläder efter tycke och smak (se på Alma, bara 2,5 år gammal, har redan en klädvilja av stål).

Vidare tycker jag att killklädesutbudet är rätt dåligt, iaf för att ha två helt olika garderober. Jag kan ju bara köpa kläder jag tycker är snygga och praktiska och så mycket olika varianter finns inte. En bra grej är att man inte behöver välja färg (om det kanske finns två killfärger), fast det är jobbigt om det bara finns en kill- och en tjejfärg. Skall man köpa två lika då?

Mina killar kan självklart ha rött och fina mönster på sina kläder MEN det får inte vara tjejigt. Så jämnställd är inte jag. Fast nyss fyndade jag två par bamsebyxor i två olika färger men sen när jag kom hem verkade de vara en "tjejig" modell, men det får väl vara för den här gången, få se hur de ser ut på eller nåt.

Ytterkläder tycker jag är svårt. För oftast kanske det bara finns i en färg just den där modellen jag vill ha, då måste det ju bli två lika. För varför skall den ena få något som jag egentligen inte vill ha?

Självklart vill jag satsa på individualitet, speciellt när de blir större. Då får de varsin garderob och välja sina kläder själv men det kan ju faktiskt bli så att de gillar samma saker och vill ha likadant, då får det ju bli så.

Egentligen tycker jag att det är rätt töntigt att klä barn likadant. Ett minne från Wien: En amerikansk mamma med två barn i olika åldrar (2 år imellan kanske) hade exakt likdana kläder på sig + att mamman själv matchade fint i samma lila färg. Haha, vad jag skrattade inombords! Och nu är jag nästan inte bättre själv. Fast mina är iaf i samma ålder så jag får väl skylla på det och JAG matchar iaf INTE.

Slutsatsen är som vanligt att alla är olika och gör som man vill. Sen får man väl skratta och skaka på huvudet åt andra i smyg eller nåt ;-)

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Du verkar haft en mycket bättre dag i dag! Gillar pojkarna att gå på stan?

Jag tänker som du när det gäller kläder, känner igen mig jättemycket i det du skriver. Det tar emot att klä dem helt lika, men jag gjorde det ibland när de var pytte för det var så gulligt. Vilket trassel jag hade när jag skulle skaffa vintermössor. Jag hade en bild av att de skulle ha likadana men olika färger och helst i orange och brunt som jag hade bestämt. Eh, tror du jag hittade nåt? Hösten blev kallare och kallare och jag pressade på dem de små bebismössorna. Till sist skickade svärmor upp fyra nästan likadana mössor i olika storlekar som en av pojkarnas kusiner haft. Jajja, det gick ju det med :-) Men jag stör mig lite på att de nu är klädda nästan likadant i vagnen!

Evelina sa...

Håller med Linda i denna frågan och som du skriver Cia.
Ytterkläder är såå svårt att hitta olika som man själv gillar.
Jag har 2 pop overaller som är likadana(för varmt klimat just nu)
Men annars har jag satsat på lika modell men olika färg.
Men visst känner jag så när jag klär på dem på morgonen att har den ena långärmad så är det väldigt sällan den andre får på sig en T-shirt.
Den ene bruna byxor, den andre beiga, den ene med tryck på tröjan, den andre likaså.
Har den ene body, då blir det så på den andre med.
Konstigt.