måndag 13 december 2010

Lucia

Världens finaste tomtenissa hade vi idag på vårt dagis. Almispalmis såklart! Lucia-nattlinnet var alldeles för långt och kronan gjorde ont. Då fick det blir en tomtenissa istället. Jag hade ju redan garderat mig med både lucia-linne, pepparkaksklänning och tomteklänning. Jag vet, onödigt men de var så fina så jag kunde inte bestämma mig. Lucia-linnet kan hon ha nästa år, pepparkaksklänningen funkar även som nattlinne. Tomte klänningen kan hon säkert ha flera gånger.

Det var ett snabbt luciafirande. Barnen kom in, sjöng 4 sånger och sen gick de ut. Fika. Efter 40 minuter var hela alltet över.

I tidningen stod det att det är mestadels mammor som tittar på sina barns luciafirande, mest för att det är ett måste och man måste visa sig duktig. Mammor tycker inte det är roligare än pappor, de bara är med för sina barns skull. Va??? Håller inte med för fem öre. Jag skulle aldrig vilja missa mina barns luciafirande. Det är så fint och mysigt. Jag längtar tills de blir äldre och de lär sig flera svårare sånger. Ett härligt sätt att smyga mot julen på!


Anton och Edvin fick vara hemma idag. Edvin hostar mycket och har väsig andning. Mormorn och morfarn hjälpte oss. Ikväll verkar även Anton har insjuknat i något. Gråter otröstligt.

När det är så här, med sjuka barn, då blir man verkligen liten själv. Då gör det inget om jag måste sitta och smeka någons panna hela natten för att de skall sova gott. Då gör det inget om jag inte får någon egentid, då kan jag spendera en hel kväll med att bara kolla så att de andas. Dessa små söta barn. Jag avskyr när de blir sjuka och bara blir matta och trötta.

Inga kommentarer: