torsdag 2 april 2009

Trädgårdsfunderingar

I tisdags gick jag en lång promenad och spanade in trädgårdar för inspiration. Det märks verkligen var folks intressen ligger. Mycket intressant att i nybyggda områden, där finns inte så mycket trädgård än, en gräsmatta på sin höjd. I äldre områden ligger fina ombonade trädgårdar. Det tar tid för en trädgård att växa upp och det blir inte bättre ju längre man väntar med att anlägga den.

Just nu funderar vi på murar och staket. Jag vill ha en fin och välkommnade entré. Och en mysig trevlig altan. Det kommer ta år innan allt är färdigtställt. Detta året får vi satsa på staketet och muren. Plus att rensning på berget skall göra och få till en lekplats för barnen. Det känns viktigast.

Egentligen vill man bara hyra in nån som gör allt åt en. En trädgårdsarkitet och en snickare. Perfekt.

Jag tittar på buskar och häckar för att se om det kan vara något för oss. Vad är fint, vad verkar dumt. Man vill ju ha nån rabatt med blommor också, inte för mycket men ändå lite grann, var skall den vara?

Främst drömmer jag mig bort till den där dagen då allt är klart och vi har en funktionell trädgård med plats för barnen och plats för relaxing och socialt umgänge.

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Efter vårt senaste besök gick jag och tänkte jättemycket på din trädgård. Var beredd att fråga om du inte kunde skicka en ritning som jag kunde skissa på, men sen blev det inget av det. Hur som helst. Jag tror att en avenbokshäck skulle passa jättebra hos er. Den är smal och tät (om några år!). Bra med staket så länge... Vi får ta ett snack snart :-)

Usch va jobbigt det låter med dina sjuka och gnälliga pojkar. Hoppas de är som vanligt snart igen. Kram på dig!

Unknown sa...

Har ni varit inne på den här sidan?
http://www.byggahus.se/
Kanske finns några roliga trädgårdslänkar och idéer. Står att man tydligen kan hämta inspiration i botaniska trädgården??

Sen har vi fått meddelat idag att vi fått 10 000 kr i stipendium för vårt exjobb av en stiftelse som heter ICHCA, så nu ska vi stå på en scen under Logistik & Transport-mässan i maj och ta emot det framför en massa folk och sen gå på bankett. Häftigt