måndag 28 juni 2010

Dagisångest

Anton (eller Edvin) har kommit in på Almas dagis. En av dem alltså. Så nu är vi i valet och kvalet, skall en få börja och en få stanna kvar?

Orättvist tycker jag. Vi har plats ett och två i kön. I vanliga fall frågar de inte ens tvillingföräldrar om det bara finns en plats, nu gjorde de det för att jag utryckligen bett om det. I vanliga fall blir bara tvillingföräldrar överkörda och får vänta och vänta och vänta på sina platser i kön och om och om och igen kan andra barn få gå före, bara för det blir sällan två platser lediga på samma förskola mitt i en termin. Enda chansen är att få två platser vid höstintagningen. Orättvist tycker jag. Säkert inte någon som har enlingsbarn. Jag tycker kanske inte att man kan skapa en plats men man får väl på något sätt reservera platsen så att när nästa plats blir ledig så kan båda börja...

Iaf kanske inte problemet är så stort för eventuellt skall en paviljong byggas och kanske öppnas i januari. Här är nyckelorden Eventuellt och Kanske.

En annan nackdel är att det blir ju 3 ställen att hämta/lämna på tills Edvin också har en plats. Jag vet inte. Vet ni? Åsikter/råd mottages gärna.

Inga kommentarer: