torsdag 20 maj 2010

Utvecklingssamtal

Idag hade jag samtal för alla mina barn på båda dagisen. På pojkarnas dagis har de inga utvecklingssamtal på våren. Fast jag ville ha ett ändå, hur skall man annars få ett humm om sina barn?

Anton har en stark vilja. Han vill ha mycket uppmärksamhet och gör mycket saker för att få den som tex dra andra barn i håret. Han är lite rastlös och vill gärna att det händer saker. Han är väldigt glad.

Edvin har även han en stark vilja. Annars hjälper han gärna till med dukning, städning, plockning osv. Han är en ordningsman. Han äter bara fil med kanel till frukost. Mycket fil, sa fröken. Hon tyckte också att han var på g med pratet och han har sagt 3-ords meningar.

Alma är mitt mönsterbarn. Hon är en snäll och go kompis som gärna hjälper andra. Hon är myket duktig med bokstäver och är intresserad av siffror och matte. Hon förstår hur man plussar ihop och hur det blir en summa. Hon gillar också engelska och kan räkna till 12.
De får titta på sin spegelbild och sedan måla av den och prata lite om vad de ser.

Alma: Mitt ansikte är runt som en boll. Mitt hår är ljust men mamma säger att det kommer att bli mörkt. Det är lite långt. Mitt hår skall bli lika mörkt som Tindras. Jag skall åka till Thailand. Mitt hår växer kort.
Jag har två ögon och två öron. Min nästa har formen av en triangel. Jag har två armar med händer längst ut och två ben. Min mage är rund som en boll. Jag har klänning på mig.

(De skriver ner exakt som barnen svarar på frågorna)

När hon skulle beskriva sin familj sa hon så här om sin pappa:
Pappa är lång. Han är bra på att spänna bältet i bilen. Min pappa kan baka kanelbullar. Bullarna är jättegoda!

Söta, gosiga älsklingar.

Imorrn har jag tagit ledigt för att vara med mina barn. I min värld så gosar vi hela dagen och de är snälla och medgörliga. Funderar på en tur till Ikea samt Lindex för jag har några ärenden. Fast jag vet inte om jag vågar. Men om man aldrig gör nåt så kan de ju aldrig lära sig heller, eller hur?

Sedan kommer vårt besök på eftermiddagen och då måste jag väl ha fixat lite här hemma. Mmm, kanske inte hinner med allt?

Inga kommentarer: