måndag 28 september 2009

18 månaders kontroll

Idag var vi på bvc. Här är statten:

Anton:
längd: 83 cm
vikt: 12725 g
huvud: 49,5

Edvin:
längd:84 cm
vikt: 13015 g
huvud: 50,1

Det blev inget vaccin för de var snuviga. Anton hade sin vanliga rossliga andning som jag tjatat om ända sen han föddes och äntligen så uppmärksammades den och nu skall han få gå på en kontroll. Han hade också bågiga öron eller nåt så han kanske har en öroninflammation på g.

Edvin hade sin förkylningsastma. Så fortsättning av medicinering av honom. Han får ventoline flytande och pulmicort inhalerandes.

Båda två hade typ vätska i mellanörat och därför hör de kanske inte så bra. De skall få gå och kolla detta. För tillfället kan det vara så att de är lite lomhörda, typ att de alltid har lock i örat. Stackarna. Det kanske är därför de inte lyssnar på oss? Iaf så skulle vi tänka på att prata tydligt så att de försöker höra istället för att bara stänga av. Försvinner det inte av sig självt kanske de får operera in rör i örat.

Om Edvins ögoninfektion sa doktorn att den troligen hörde till förkylningen. Har man gult snor och gult klet i ögonen är det troligtvis en förkylningsbakterie som satt sig där. Den där smittsamma som de är rädda för på dagis är en virusbaserad infektion, och där hjälper ingen salva utan den skall försvinna av sig själv. I vilket fall som helst så skall man helst inte ta salva på så små barn utan det skall läka själv.

Idag har inte dagis ringt. När jag hämtade låg en pojke och sov på soffan. Hans mamma ringde precis och jag hörde fröken säga " XX har 37,8 graders feber och sover nu på soffan."

Alma har fått några gamla docker jag hade när jag var liten. En av dem är mörkhyad med bara ett öga. Den fick heta Lyckan. En annan är en tygdocka min mamma sytt (den hette Gullan på min tid, och var egentligen Malins), den fick heta Nina. Sen "vann" hon en liten hund i en fiskdamm nyligen, den heter Melvin och får sova brevid varje natt.

Vi åkte förbi Eriksbergskranen häromdagen (en stor lyftkran över vatten). Den är orange.
Alma: Mamma, var är det där oranga därborta?
Mamman: Det är en lyftkran som lyfter jättestora saker typ. Fast den fungerar inte längre.
Alma: Nähä. Varförintedådå?
Mamman: Tja, den är för gammal.
Alma, tänker en stund: Har den inga batterier kvar?

Skojboj!