söndag 21 november 2010

Stressad mamma?

Läste i GP idag. Om stressiga MAMMOR. Det har gjorts nån forskning eller om det var en sån där förståsigpåare som har uttalat sig. Om man är stressad kan det vara bättre för barnen att vara längre på förskolan istället för att MAMMAN skall stressa vid lämning och hämtning. Sedan följde lite tips på detta. Typ sådana där självklara tips som man såklart vill att det skall vara men som det ALDRIG blir.

1. Jag undrar om detta även gäller för stressiga PAPPOR eller är det bara mammor det gäller?
2. Jag tycker inte om när GP hänvisar till diskussioner på Familjeliv.se ( en föräldrarsajt på internet (för er som inte vet) )
Vad är det för något? Att typ skriva ner vad som händer i ett diskussionsforum och på så sätt få fram åsikter? Hänvisa till signaturen XXX, tycker blablabla. Vem är intresserad av det? Det behöver ju inte en vara sant.
 Det är typ nån stående punkt hos GP att de hänvisar till just Familjeliv. I somras var det en helt bedrövlig artikel om nåt annat föräldraämne direkt hämtat från familjeliv. Lite för enkelt tycker jag, som när skolelever hittat uppsatser på internet.
Japp, jag tycker det är dålig journalistik helt enkelt.

Imorgon skall jag lämna mina barn på förskolan. Säkert inte det minsta stressfritt för jag har iaf 1 barn som trotsar mig varje steg jag tar.
Sedan skall jag jobba hela dagen och eftersom tidplanen i mitt "Prio Ett"-projekt sprack i fredagseftermiddag så räknar jag inte med en lugn dag direkt.
Vid 17-tiden kanske jag har hunnit tillbaka till förskolan och skall då hämta 3 barn som har blivit übertrotsiga under dagen. Två barn kommer vägra följa med hem och springa omkring och dra ner leksaker. Ett barn kan nog vara ordenlig om man säger till 100 gånger. Och sen om jag får på dem kläderna så kanske jag får in dem i bilen utan att någon hittar en kul vattenpöl att hoppa i.
Väl hemma så skall vi komma in i huset innan någon får en gnällattack. Alla kläder skall av igen. Sedan stannar vi upp och andas i 5 sekunder innan middagen måste fixas samtidigt som minst ett barn måste hållas koll på för att den retar sina syskon.

Vid 20-tiden kommer alla barnen att sova och då kan man slappna av, iaf i nån timme innan en av dem börjar drömma mardrömmar.

Men nä, jag är ingen stressad mamma. Jag är bara en mamma och det här är min vardag.

Inga kommentarer: