tisdag 15 januari 2013

Första

rummet för uppfräschning blev badrummet. Handdukarna byttes ut mot nya fina turkosa. Jag tänkte på färgen länge innan jag slog till och jag är rätt nöjd. I badrummet på övervåningen tänkte jag färgkoda barnens handdukar, grönt, blått och rosa. För att de skall ta rätt handduk. Men jag måste hitta rätt nyanser av färgerna först.

Idag var andra gången som fröknarna på förskolan ville berätta om bråkiga barn som inte lyssnar eller är dumma mot andra barn. Inte så kul för mamman att höra. Man vet inte heller vad man skall säga, så jag bara säger att jag skall prata  med dem. Prata med två nästan 5-åringar. Ja, det är ju aldrig någon som gjort något eller så skrattar de bara. Dessa barn, änglalika när de sover och trotsiga till tusen när de är vakna.

Den stora 6,5 åringen har drabbats av någon akut mörkrädsla. Kan abslout inte sova med lampan släckt. Problemet är att hon somnar bättre med lampan släckt och med lampan tänd ligger hon och vänder och vrider sig i sängen 1000 gånger, ropar efter saker och framförallt mamma hela tiden. " Jag kan inte somna!". Hennes rullgardin har ramlat ner och då kan hon inte sova för att hon tror att någon tittar in på henne. På andra våningen. Japp. Måste alltså hitta en lampa med matt ljus som hon kan ha tänd samt sätta upp gardiner.

Men ikväll orkar jag ingenting för det är en sådan kväll man bara vill däcka i soffan och blunda för alla hushållsbestyr som ropar på en. Och jag tänker blunda! Mot soffan mina vänner!

Inga kommentarer: