lördag 25 juli 2009

Bananen - min värsta fiende

På senare tid har problemet med fläckar återuppstått i min tvättstuga. Trots min kompis Vanish så lyckas jag inte riktigt. Måste vara världssämst på att tvätta och ändå gör jag detta HELA tiden... Snyft.

Den största förstöraren är den där bananen. Han bara luktar inte illa han fläckar ner sig också. Förrädiskt så kletar han ut sig lite grann på tröjor, torkar sedan innan man hinner uppmärksamma honom och blir då genomskinlig. Vilket gör att man glömmer bort :-(
Sen efter tvätt blir han en fin bruaktig fläck, ofta stor och flammig... Inte ens om man tar både vanish på fläcken och i maskinen så försvinner han, helt hopplös!

Annars så försvann både hallon, blåbär och lingon med vanish. En stor intorkad ketchupfläck vips borta. Nyponsoppa däremot, nono, det var för svårt... Och då hade jag verkligen kletat in med gelvanish innan och pulver i maskinen...

Men alltså, nån som har tips på bananen?? Annars får vi nog sluta med banan, eller så får den bara intagas under övervakande former och inte i Icas kundvagn...

5 kommentarer:

Vikkan sa...

Testa vanligt raklödder direkt på fläcken! Har dock inte själv testat just på bananfläck men jag fick bort tomatfläckar!

Fick tipset av min syster så nu kör jag med Ta Bort och raklödder!

Kram Vikkan

Hanna sa...

Jag tampas mest med tomatfläckar jag med och vanish har funkat ok...provade med galltvål idag och det funkade sådär, får nog lära mig knepen. Annars vet jag att även andra frukter såsom äpple och päron tyvärr ger liknande osynliga fläckar på kläder, men kommer fram efter tvätt :-(
Kommer du på nåt knep så dela gärna med dig!!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Oj... jag bara tvättar och blundar för alla fläckar :-o

Anonym sa...

Jag använder bara vanligt Yes. Funkar på alla fläckar som jag har provat. Fukta fläcken med vatten och gnid in Yes. Rispa lite med nageln. Låt ligga och skölj upp innan tvätt i maskinen. Annars blir det väldigt mycket lödder, haha.

Anonym sa...

Oj, glömde. Grattis på vår födelsedag. En dag för sent. Jessica